nl / en

Je hebt een kamer of woning gevonden!

Waar moet je op letten voordat je een huurcontract tekent?

  • Check of alle gegevens kloppen: naam huurder, verhuurder, precieze adres, correcte huurprijs, ingangsdatum, etc.
  • Wat is bij de huurprijs inbegrepen? Gas, elektriciteit en water, servicekosten.
  • Is de kamer gemeubileerd? Dan zijn er wellicht overnamekosten. Leg dit vast in het contract.
  • Wanneer en hoe moet je betalen?
  • Is de huur voor bepaalde of onbepaalde tijd?
  • Wat is de opzegtermijn?
  • Check of er rookmelders, CO2-melders en evt. brandtrappen zijn?
  • Leg in apart document de staat van de woning vast en maak foto’s.
  • Welke verzekeringen heeft de verhuurder afgesloten? En wat moet de huurder zelf regelen?
  • Houd ook rekening met een eenmalige servicefee die sommige commerciële partijen in rekening brengen.

Bekijk hier voorbeelden van huurcontracten.

Waar kun je terecht bij problemen?

Heb je een conflict met de verhuurder of overlast van buren en kom je er zelf niet uit? Dan kun je contact opnemen met:

  • De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die huurders en verhuurders helpt door voorlichting te geven, onderzoek te doen, te bemiddelen bij hun conflict of, indien nodig, het conflict formeel te beslechten door een uitspraak te doen.
  • Heb je woonoverlast? Bijvoorbeeld geluidsoverlast van de buren of een conflict. Meld woonoverlast bij de gemeente Den Haag.
  • Heeft jouw woning achterstallig onderhoud en is dit niet tijdig door de eigenaar verholpen? Meld achterstallig onderhoud bij de gemeente Den Haag.
  • Bevind je je in een onveilige situatie of heb je een probleem die te maken heeft met wonen? Dan kun je contact opnemen met de politie via telefoonnummers 0800-8844 of 112 (spoed). Of zoek contact met een vertrouwenspersoon van jouw onderwijsinstelling of studentenvereniging.