nl / en

Je hebt een kamer of woning gevonden!

Waar moet je op letten voordat je een huurcontract tekent?

  • Check of alle gegevens kloppen: naam huurder, verhuurder, precieze adres, correcte huurprijs, ingangsdatum, etc.
  • Wat is bij de huurprijs inbegrepen? Gas, elektriciteit en water, servicekosten.
  • Is de kamer gemeubileerd? Dan zijn er wellicht overnamekosten. Leg dit vast in het contract.
  • Wanneer en hoe moet je betalen?
  • Is de huur voor bepaalde of onbepaalde tijd?
  • Wat is de opzegtermijn?
  • Check of er rookmelders, CO2-melders en evt. brandtrappen zijn?
  • Leg in apart document de staat van de woning vast en maak foto’s.
  • Welke verzekeringen heeft de verhuurder afgesloten? En wat moet de huurder zelf regelen?
  • Houd ook rekening met een eenmalige servicefee die sommige commerciële partijen in rekening brengen.
  • Per 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking gegaan. Deze wet is er om woningzoekenden en huurders te beschermen tegen ongewenst verhuurgedrag. In deze wet staan regels waaraan een woningverhuurder zich moet houden. Zo mag een verhuurder niet discrimineren of intimideren. Ook mag een verhuurder maximaal twee maanden kale huur aan borg vragen. Een huurcontract moet schriftelijk worden vastgelegd. Huurders moeten schriftelijk geïnformeerd worden in een taal die zij begrijpen. Houdt de verhuurder zich niet aan deze regels dan kan de gemeente handhaven en boetes opleggen. 
    Denk je dat jouw verhuurder zich niet houdt aan de Wet goed verhuurderschap? Meld dit bij het Meldpunt ongewenst verhuurgedrag. Meer informatie vind je op www.denhaag.nl/goedverhuurderschap.

Bekijk hier voorbeelden van huurcontracten.

Waar kun je terecht bij problemen?

Heb je een conflict met de verhuurder of overlast van buren en kom je er zelf niet uit? Dan kun je contact opnemen met:

  • De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die huurders en verhuurders helpt door voorlichting te geven, onderzoek te doen, te bemiddelen bij hun conflict of, indien nodig, het conflict formeel te beslechten door een uitspraak te doen.
  • Voor gratis advies en informatie over alle huur gerelateerde vragen, kun je terecht bij de Huurbalie. De Huurbalie biedt studenten gratis informatie en advies over zaken als het huurcontract en problemen in de woning zoals vocht en schimmel. Ook bij problemen met de verhuurder kun je als student bij de Huurbalie terecht. Zij proberen bij problemen te bemiddelen tussen jou en de verhuurder. 
  • Heb je woonoverlast? Bijvoorbeeld geluidsoverlast van de buren of een conflict. Meld woonoverlast bij de gemeente Den Haag.
  • Heeft jouw woning achterstallig onderhoud en is dit niet tijdig door de eigenaar verholpen? Meld achterstallig onderhoud bij de gemeente Den Haag.
  • Bevind je je in een onveilige situatie of heb je een probleem die te maken heeft met wonen? Dan kun je contact opnemen met de politie via telefoonnummers 0800-8844 of 112 (spoed). Of zoek contact met een vertrouwenspersoon van jouw onderwijsinstelling of studentenvereniging.